Podobenství o dělnících na vinici (Matouš 20,1-16)

Jde o pozoruhodné podobenství.

  • Najdeme je pouze u Matouše.
  • Je situováno v druhé polovině evangelia, během cesty do Jeruzaléma, během které Ježíš hovoří o dětech, o „církevní kázni“, o odpuštění, o manželství a o majetku. Následuje bezprostředně po rozhovoru na téma vztahu majetku a života věčného (srov. 19,16-30). Je vlastně rozvinutou reakcí Ježíše na Petrovu námitku „opustili jsme vše, co za to budeme mít?“, a na zaslíbení stonásobné náhrady. Naše podobenství ilustruje Boží spravedlnost vyjádřenou známou větou: „Mnozí první budou poslední a poslední první.“ (19,30)
  • Je řečeno těsně před třetí předpovědí utrpení a Ježíšovým slavným vjezdem do Jeruzaléma (Mt 21,1-9). Je to, jako mnoho jiných podobenství v Matoušově evangeliu, přirovnání Božího království k určité věci posluchačům přirozené a důvěrně známé.

Království nebeské je přirovnáno k hospodáři, který najímá od časného rána do poslední hodiny dne. Tento text není návodem pro efektivního podnikatele, ale obraz Božího království, tj. toho, jak to funguje u Boha, jak Bůh myslí, jaký je, a jak to má následně fungovat i v myšlení církve. Bůh chce „dobře zaplatit“ každému bez ohledu na délku práce na Jeho vinici. Je Bohem MILOSTI. Ano, Boží spravedlnost není nic jiného, než milost a slitování.

Co je řečeno o Hospodáři?

  1. Najímá dělníky, s nimiž předem dohodne mzdu (na jeden den). Podobně i Bůh povolává do svého království.
  2. Vidí, jak jiní stojí nečinně, slitovává se, najímá i je. Tak i Bůh nerad vidí promarněné životy, slitovává se, povolává – staré i mladé, v síle věku i na sklonku života. Není to tak, že by povolal jen jednu generaci, a teď by křesťany byli jen potomci těch prvních vyvolených. Vidíme zde krásný obraz Boží misie a Božího díla, ale především Boží spravedlnosti (viz další bod)
  3. Je spravedlivý: později najatým neslibuje jeden denár, ale „to, co bude spravedlivé“ (v. 4). Těm, co odpracují jen 1 hodinu, neslibuje vůbec nic, ale všem zaplatí dle dohody (a dokonce i bez dohody…)
  4. Všem dal stejně: Jeho spravedlnost se liší od té běžně chápané:
    1. Když jsem jednou z legrace zjišťoval výdělky brigádníků v Job centru, zeptal jsem se z legrace i na to, zda ví o někom, kdo by jako Ježíš platil každému bez ohledu na délku odpracovaného času a paní na to: „to bych chtěla vidět“…. J
    2. Za socialismu to tak trochu fungovalo podobně: všichni museli pracovat, většinou dostávali stejně, a navíc bez ohledu na odpracovanou práci (czy się robi, czy się leży, dwa tysiące się należy). Snad proto někteří považovali Ježíše za prvního komunistu…
    3. Zde ale nejde o „socialismus“, který se ukázal být špatným hospodářem, ale o něco víc: o boží MILOST a slitování. Boží pravidla jsou založená na spravedlnosti a dobru pro každého, ne jen pro ty s největšími zásluhami.

Analogicky vzato, naše podobenství sděluje, že Bůh povolává v dětství, Bůh povolává v dospělosti, Bůh povolává ve stáří, ba i na smrtelné posteli. A kdo bude lépe odměněn? Ten, kdo celý život věřil, udělal mnoho dobrého, žil pěkně, vychoval děti, pomáhal ve sboru, znal Bibli… Nebo – a zde si dovolím možná trochu extrémní příklad – takový Joachim von Ribbentrop, fašistický ministr zahraničí, který se spolupodílel na plánování hrůz II. Světové války, a který pod šibenicí řekl kaplanovi americké armády: „ještě se jednou uvidíme“ (a měl na mysli nebe). Lidsky řečeno zemřel zaslouženě, ale podle svědectví Henryho Gerecke, luterského pastora z Missouri, přesto jako omilostněné boží dítě. Kromě Ribbentropa nalezli odpuštění v Kristu i další z nacistických zločinců velkého formátu, souzených v Norimberském procesu, např. Fritz Sauckel (organizoval deportace a nucené práce), Wilhelm Keitel (nejbližší vojenský poradce Hitlera), Wilhelm Frick a další.[1]

Jaká bude jejich odměna? Jistá dorostenka na tuto otázku jednou bezelstně odpověděla: „První i druzí v nebi možná budou na stejném pokoji…“

Nejde o to, že stačí „uvěřit“ hodinu před smrtí. Jde o to, že Boží spravedlnost převyšuje spravedlnost lidskou a dává šanci i těm, kterým člověk už šanci příliš nedává. A nelze si na ni vydělat.

Není to ale nespravedlivé? Jak to, že váleční zločinci s miliony obětí na kontě měli vůbec právo na kaplana? A dokonce na nebe?!

Lidská spravedlnosti (reakce dělníků)

  1. Hospodář to podivné vyplácení dělá veřejně, neukrývá to, jakoby mu záleželo na tom, aby ti první poznali jeho dobrotu. Vlastně jen tímto způsobem se celodenní pracanti doví o té „nespravedlnosti“. Jejich nespokojenost vzniká až ve chvíli, kdy vidí, že dostali jen to, co bylo dojednáno, a na co přistoupili. Dostali řádný plat, ale přesto cítí nespravedlnost. V ten moment se ozývá hlas „odborů“ (v. 11)
  2. Argument, že snášeli „tíhu dne a vedro“, platí jen zčásti. Totéž museli alespoň zčásti snášet i ti nezaměstnaní, navíc s tíživým výhledem na nulový výdělek. Ano, ti první pracovali celý den, ale už i ta práce byla pro ně určitou satisfakcí.
  3. Ti nejdéle pracující se neumějí radovat ze svého platu, protože druzí dostali za méně práce stejně. Neumějí dopřát dobré i druhým. V podstatě jde o čirou závist, protože závist je vlastně nespokojenost s tím, co mám, protože jiní mají víc a nikoliv proto, že by mi to mé nestačilo.
  4. To se stává i křesťanům. Všimněme si, že mnohá lidská pravidla a předpisy jsou často kompromisy k uspokojení lidské závisti.

V Království nebeském pro tento přístup není místo. Nikdo zde nemá „nárok“ na odměnu. Vždy je to milost. „Jste spaseni milostí – je to Boží dar. Není to z vás, aby se nikdo nemohl chlubit“ (Ef 2,10).

Shrnutí

  1. Bůh volá na svou vinici, do svého království a jde mezi lidi. Jdeme i my?
  2. Bohu záleží i na nevyužitých lidech. Záleží nám na nich také?
  3. Bůh je Bohem milosti. Umíme se vzdát ješitnosti, závisti a lidské „spravedlnosti“, a přijmout za své princip boží milosti? Pokud ano, pak jistě i ti „první“ zůstanou „prvními“ (mezi rovnými), protože – slovy Ježíše – mnozí první budou sice ostatní, ale ne všichni.

 

[1] Srov. nedávno vydaná nová kniha: Tim Townsend, Mission at Nuremberg: An American Army Chaplain and the Trial of the Nazis, 2014; srov. např. také http://www.huffingtonpost.com/2014/08/24/henry-gerecke-nazis-minister_n_5701515.html nebo http://www.stjohnchester.com/Gerecke/Gerecke.html (s autentickými audio nahrávkami Gereckeho) či (německy) http://de.wikipedia.org/wiki/Henry_F._Gerecke